Storkboets bokhylla

"En ö i havet" av Annika Thor

Kategori: 2017, Barn, Recension, Ungdom

 
 
Jag läste de fyra böckerna om Steffi och Nelli som liten, men minns mycket lite utav det. Jag minns att jag gillade dem i alla fall. Nu har jag läst den första delen. Mycket bra, men det blir lite för sockersöt i slutet. Jag gillar dock hur Thor uppmärksammar läsaren på karaktärens förändring. Det är en viktig detalj att ta med sig i kommande böcker i kvartetten om Steffi och Nelli.
 
Jag kan relatera mycket till Steffi som storasyster. Som storasyster förväntas man hela tiden sköta sig och ha överseende med sitt småsyskon, och ibland, när ilskan kokar över, använder man det övertag man har både fysiskt och åldersmässigt, och sedan skäms man och tycker illa om sig själv. Vidare illustreras judehatet som var en stor del av dåtidens samhällsklimat på ett bra sätt: man kan se likheter med det hat som finns och funnits mot andra grupper. 
 
Boken är skriven till barn, men jag hade ändå velat ha lite mer spännande stil i språket. Just nu finns ingen fantasi i formuleringarna, utan allt berättas som på ett foto, men utan detaljer. Jag hoppas dock att det kan utvecklas i de böcker som finns kvar i serien. 
 
En karaktär som utvecklas mycket är Märta. Jag förstår poängen med att hon är hård och sträng på ett nästan karikatyrliknande sätt, och sedan visar sig vara den beskyddande och medkännande, men stränga, mamman hon en gång varit. Hon tar till sig Steffi efter ett år av att, som jag tolkar det, försökt hålla de varma känslorna så långt ifrån sig som möjligt på grund av sin stora sorg. Även om karaktären är platt från början är det trots allt utifrån Steffis ögon som hon presenteras som Askungens styvmor, och det gör värmen dem emellan i slutet så mycket mer påtaglig. Jag misstänker att det förändrar Steffis bemötande och förlåtande av andra människor i framtiden. 
 

Thor kan skilda relationer dynamik på en skolgård på ett trovärdigt sätt. Det är som ett spel, där man ska försöka ta sig fram utan att få för mycket skit. Jag ser fram emot at följa Steffi på läroverket i Göteborg, och kommer vilja använda mig av denna bok i framtida undervisning. Den är ständigt aktuell. 

 
 
/Jinnie Stork
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: