Storkboets bokhylla

"Vindens namn - Del 1" av Patrick Rothfuss

Kategori: 2017, Recension, Ungdom, Vuxen

 
 
Jag hade inga som helst förväntningar på denna bok, då jag förmodligen aldrig hade läst den om det inte var för att mitt ex hade fått den i present, och gav bort den när vi gjorde slut eftersom att han inte läser. Nyfikenheten tar mig igenom boken med nöd och näppe, för då den är spännande skriver författaren alldeles för mycket för att läsningen ska vara kul hela tiden. Det är som att den inte riktigt bränner till i mig. Rothfuss verkar inte riktigt lita på att man som läsare kan medskapa berättelsen, och han styr berättelsen in i minsta detalj på ett sätt som jag personligen her mycket svårt för. Det är lite väl många häftiga och skumma män, så blev extra glad i slutet när en häftig och skum ung kvinna presenterades i slutet. Bara den karaktären är värd en egen stjärna, och gör att jag kommer läsa vidare. 
 
Jag tycker också konceptet är intressant. det är som att Rothfuss försöker skapa en legendarisk karaktär som ändå ska vara av kött och blod. Huvudkaraktären själv, Kvothe, är ur sitt eget perspektiv bara en person som råkade hamna där han var och bli den är blev, och det gör att han känns mänsklig. Det väger upp för att han också råkar vara bäst på precis allt, vilket kan bli lite tröttsamt. 
 
Handlingen är extremt intressant. Jag är övertygad om att Rothfuss kan ta denna berättelse vart som helst, och den kan sluta hur som helst. Den är oförutsägbar, vilket jag tycker är hela poängen med att läsa fantasy. 
 
Jag ger den fem stjärnor, för jag är skeptisk, men ändå nyfiken på vart denna historia kan ta mig med de övriga böckerna framför mig. Jag hoppas dock att segheten i texten försvinner. 
 
 
 
/Jinnie Stork
 
 
 
Kommentera inlägget här: