Storkboets bokhylla

"Kära Agnes!" av Håkan Nesser

Kategori: 2017, Recension, Vuxen

 

Ett citat ur recensionen av den här boken i Helsingborgs dagblad, som står på omslaget, är ”… och som alltid skriver Håkan Nesser en både vacker, effektiv och njutbar svenska”, vilket sammanfattar varför jag älskar alla Nessers böcker. Språket är både påhittigt och strikt samt förutsägbart, viket bidrar till att det flyter på och blir enklare att ta till sig. Dock är berättelsen något förutsägbar, kanske för att jag läst så mycket av Nesser att jag vet att han vågar gå dit där det bränns, kanske för att det är en ganska enkel berättelse att gissa sig fram till händelseförloppet. Komplexiteten i karaktärerna, som finns i många av Nessers andra böcker, finns inte riktigt här.

Jag gillar denna bok; den är lättsmält, vacker och spännande. Relationen mellan karaktärerna är invecklad, och Nesser hade vunnit mycket på att jobba mer på att illustrera deras relation och karaktärernas sätt att tänka. Jag vill veta mer om hur Agnes kom fram till sitt beslut att mörda, och jag skulle velat veta mer om hur Henny planerade sitt illdåd.

Boken är en enkel, trevlig, lättsmält och intressant debut av min favoritförfattare. Den var ungefär som jag hade förväntat mig.

 


/Jinnie 



Kommentera inlägget här: