Storkboets bokhylla

BLOGGEN FYLLER 1 ÅR!

Kategori: Allmänt, Listor & tips

 
Jaha, då har ett år gått sedan jag kände att jag reflekterade för lite kring mitt läsande, och att en blogg skulle kunna råda bot på det. Så vart har et tagit mig? 
 
Jag har under året läst 64 böcker. Jag har publicerat 107 inlägg. Jag har 10 stycken 10-poängare lästa under året (se listan längre ner i inlägget). Utöver det har jag under detta år blivit mer trygg i mina mål och min framtid, jag har fått en fantastisk pojkvän och ett nytt läraruppdrag. Mycket har hänt, med andra ord. 
 
Så, låt mig gå tillbaka till den frågelista jag gjorde som första inlägg på bloggen, och besvara frågorna utifrån var jag är idag. 
 

1. Var någonstans läser du helst böcker? I min nya läsfotölj, som jag fick i examenspresent. Annars i solen under mitt nyinköpta äppelträd på balkongen.

2. Köper du eller lånar du dina böcker? Köper, och det har blivit mindre secondhand än tidigare tyvärr. Vill väldigt gärna köpa mer på fysiska bokhandlar, för att se till att de fortsätter leva, men ibland är man lite snål. Det händer såklart att man sonderar secondhand-bokhyllorna, men jag är mer kräsen nu än för ett år sedan. 

3. Hur ofta och hur länge läser du? Varje dag, men ibland bara några sidor, ibland en hel bok. Beror på vad jag känner för och vad jag gör i övrigt. 

4. Hur brukar du avsluta din läsning? T.ex. vid en speciell sida eller kapitel? Vid ett kapitel. Alltid. Författaren måste ju tänkt till va?

5. Favoritgenre på böcker? Barnlitteratur, och blandad skönlitteratur till vuxna. Väldigt blandad i smaken, men gillar mer realism i vuxenlitteratur. 

6. Vilken bok läser du för tillfället? "Ett jävla solsken" av Fatima Bremer. Augustprisvinnare i facklitteraturgenren. Inte alls vad jag brukar läsa, men väldigt intressant

7. Favoritbok? "Pappan och havet" av Tove Jansson är så fruktansvärt vackert skildrad! Alla bör läsa den. 

8. Favorit barndomsbok? Jag gillade inte barnböcker när jag var liten, och började läsa ordentligt när jag hade läst min första på som var riktad till vuxna: jag var 13 och läste "Svart fjäril" av Anna Jansson. Älskade den! Men som barn gillade jag Laura Trenter-böckerna, de slukade jag tills det inte fanns fler av henne.

9. En bok som inte uppfyllde dina förväntningar? Läste nyligen "Elva dagar i Berlin" av Håkan Nesser. Han har alltid varit en go-to-författare för mig, alltid bra läsning. Detta var undantaget.

10. En bok du gärna vill läsa? Jag vill fortsätta Elena Ferantes svit med den andra boken i serien "hennes nya namn". Jag är också mycket sugen på "Anna Karenina", men fastnar inte helt i den läsningen ännu. Resterande Tove Jansson böcker i Muminserien står också på tur. Tja, läslistan är lång... 

 

 

Böcker jag under året givit 10 poäng:

"Ett ufo gör entre" av Jonas Gardell

"Pride and prejudice" av Jane Austen

"Pappan och havet" av Tove Jansson

"Mördarens apa" av Jakob Wegelius

"Den lille havfrue" av H.C. Andersen

"Kunskapens frukt" av Liv Strömquist

"Trollvinter" av Tove Jansson

"Ishavspirater" av Frida Nilsson

"De kommer att drukna i sina mödrars tårar" av Johannes Anyuru

"ABC" av Lennart Hellsing

 

 

 

 

Kommentera inlägget här: