Storkboets bokhylla

"Vilda bebin får en hund" av Barbro Lindgren och Eva Eriksson

Kategori: 2018, Barn, Recension

 
Vilda bebin får en hund är en barnbok jag växte upp med. Jag har dock inte bläddrat i den på väldigt länge, så det var en fantastisk tillbakaresa till barandomen när jag nu som vuxen läste den med nya ögon. 
 
Vilda bebin är arg och tokig med stor fantasi, och han bor med sin mamma som är en väldigt omtänksam och varm person, men också väldigt trött. En fantasisk sak med den här boken är att det som berättas i texten inte nödvändigtvis är det som berättas i bilderna - de kompletterar varandra på ett sätt som gör att man som läsare bör ägna bilderna stor uppmärksamhet då de faktiskt bibrar till berättelsen. Bilderna kan till och med säga emot texten, som till exempel när hunden plötsligt får vingar i texten, men det är uppenbart att det är paraplyet som tagits isär och sattits på hundens rygg (en så fantastisk detalj med flera bottnar).
 
 
Utöver att bilderna är kompletterande och berättande så är de också vackra. Exemplet ovan, på det högra uppslaget, tycker jag är ett exempel på en bild som man som barn kan ägna lång tid åt att inspektera. Jag själv har i fantasin bott i alla de olika kaninhusen som som liten. Utöver det har denna berättelse så många olika nivåer och lager i sig att den, efter att jag säkert läst den som barn miljoner gånger, fortfarande känns intressant att läsa som vuxen. Jag ser ju på den med andra ögon och från ett annat perspektiv. Det jag har att kommentera lite mer negativt är nödrimmen, för det är synd att språket inte håller hela vägen riktigt. 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: