Storkboets bokhylla

Läsutmaning 2018

Kategori: Allmänt, Läs en novell III, läsutmaning 2018, Läsutmaning, Novell

2018 har dargit igång, och jag har redan läst min första roman! Som jag tidigare skrivit ser jag så fram emot låsningen detta år, och har några guldklimpar som står och väntar på bokhyllan, där ibland Narnia-samlingen, Anna Karenina, Jan Eyre och många fler klassiker. 
 
MEN nu har jag då inte fått nog av läsutmaningar. Förra årets läsutmaning kom från YLE kultur, i form av finlandssvenska läsutmaningen 2017, och var extra rolig för mig, för jag fick verkligen upp ögonen för andra genrer och romaner som jag annars inte hade läst. I år kastar jag mig på en novell-läsutmaning, vilket är pasande då jag köpt ett mini-novellbibliotek från novellix. Det är Ugglan & boken  som har utmaningen "Läs en novell III". Den går ut på att läsa minst 20 noveller utifrån en lista på 40 teman, vilka följer:
 
1. Läs en novell med något från växtriket i titeln"Mannen som äslkade blommor" av Lars Forsell
2. Läs en novell som filmatiserats
3. Läs en novell med bokstaven X i titeln
4. Läs en novell av en Nobelpristagare"Den elfte berättelsen" Naguib Mahfouz
5. Läs en novell som utspelar sig under en högtid
6. Läs en novell som översatts från tyskan -"En läkare på landet" av Franz Kafka
7. Läs en novell som ursprungligen gavs ut på 1800-talet"Tecknet" av Guy de Maupassant
8. Läs en novell om en hemlighet - "Innan allt har blommat ut" av Inger Frimansson
9. Läs en novell som utspelar sig i ett land du ännu inte besökt - "Två enkelsängar i Rom" av John Updike
10. Läs en novell med en titel hämtad från en dikt/sångtext
11. Läs en novell med något från rymden i titeln
12. Läs en novell av en författare från ett afrikanskt land - "Självständighetsdagen" av Yvonne Vera
13. Läs en novell med färre än sju sidor - "Att andas" av Alexandr Solzhenitsyn
14. Läs en novell av en författare som gett ut mer än tio böcker - "Så lever de" av Sonja Åkesson
15. Läs en novell som gavs ut under 2018
16. Läs en novell om flykt 
17. Läs en novell om ett ämne som du visste mycket litet om - "Det hemliga kuvertet" av Elin Wägner 
18. Läs en novell som handlar om ett sagoväsen
19. Läs en novell där någon dansar
20. Läs en novell av en favoritförfattare
21. Läs en novell som ursprungligen gavs ut på 1970-talet"I Amsterdams gädjekvarter" av Stig Claesson
22. Läs en novell av en författare från ett asiatiskt land - "Lust, försakelse" av Zhang Ailing
23. Läs en novell där ett fordon spelar en stor roll - "Resan till Motreal" av Göran Tunström
24. Läs en novell med något runt i titeln
25. Läs en novell där någon är sjuk 
26. Läs en novell med något från havet i titeln
27. Läs en novell av en författare som också skriver barnböcker
28. Läs en novell som utspelar sig på en arbetsplats - "Ljusstakarna" av Anton Tjechov
29. Läs en novell som översatts från spanskan
30. Läs en novell med ett väderstreck i titeln
31. Läs en novell där någon flyttar"Huset" av Torgny Lindgren
32. Läs en novell vars titel du tycker är vacker
33. Läs en novell där det snöar 
34. Läs en novell med något taggigt i titeln
35. Läs en novell av en amerikansk författare - "En riktigt bra jazzpianist" av Richard Yates
36. Läs en novell om kärlekslycka - "När man har känslor" av Maria Jotuni
37. Läs en novell vars titel börjar på samma bokstav som författarens efternamn
38. Läs en novell där (minst) en av personerna är ett barn "Snäckorna" av Karin Boye
39. Läs en novell där någon dricker kaffe eller te"Att komma hem" av Pär Rådström 
40. Läs en novell av en författare som också är känd för ett annat yrke - "Om sannolikhet" av Tage Danielsson
 
Fetstilt på det jag klarat, så kör vi! 
 
 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: