Storkboets bokhylla

"The Handmaids Tale" av Margaret Atwood

Kategori: Allmänt

 
En religiös sekt har tagit över USA, som nu heter Gilead. Vi får följa en "Handmaid", en kvinna vars enda syfte är att bli gravid och föda ett barn åt sin Commander och Wife. Samtidigt får vi en glimt in i hur hennes liv såg ut innan, då USA fortfarande var USA, och hennes resa dit där hon är nu. 

Att läsa denna var en berg-och-dal-bana. Från början gillade jag den inte alls. Det tog mig halva boken innan jag fann mig ett syfte att faktiskt orka läsa ut hela. Det finns luckor i storyn som gör den svag, och ett sätt att skriva läsaren på näsan som gör mig irriterad, för det känns som att författaren då inte litar på sina läsares intellekt. Jag stör mig också på att det gått så snabbt mellan att USA är ett fungerande demokratiskt land, till att alla människor delats in i syften och bär kläder i sitt facks färger. Jag förstår att ett land kan själpas på mycket kort tid, men inte hur ett teknokratiskt samhälle med helt nya regler och ett nytt system att använda människor på byggs upp på bara ett decenium. Det håller inte.

Dessutom är berättelsen så långsam i början, och mycket av det som berättas undrar jag varför det fått ta plats i storyn. 

Ytterligare en sak som stör mig är framåt slutet, när Offred, som är den handmaiden vi får följa, berättar att hon gjort något dumt. Jag önskade att det var något dumt på riktigt, för hon har tidigare i boken haft en massa fantasier om att hon bränner ner huset eller dödar någon. Jag hoppades till exempel att hon råkade försäga sig, så att någon dog eller hamnade i oråd. Istället är det dumma att hon börjar ligga med en man (vilket såklart är ett brott, vars straff är omedelbar död). Jag antar att Atwood vill visa på någon slags förändring i en förtryckt kvinnas syn på sex, men jag stör mig på det i alla fall. 

Sista halvan blir dock intressant, då läsaren får en inblick i motståndsrörelsen, och hur Offred blir en del av den utan att kanske riktigt ha bestämt sig för det. Det händer något inom huset väggar, både i relationen till Wife och Commander. Framför allt händer det något i Offred själv, en rörelse mot befrielse; fight och flight. 

Sista kapitlet är det som gjorde hela boken. Där distansieras berättelsen, och sätts i en historisk kontext som kan vara intressant i förhållande till hur vi idag ställer oss till berättelser från dåtiden (till exempel Anne Franks dagbok...). Det svider, men det ger kontext. 

En fråga bara; om hela berättelsen berättas i efterhand av en handmaid, om vad hon varit med om, varför är berättelsen skriven i presens?
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: