Storkboets bokhylla

Skrivandet och läsandet, hand i hand

Kategori: Allmänt

 
Min kärlek till litteraturen är inte något som begränsas till läsandet, utan också skrivandet ingår i det. Just nu kämpar jag med utkastet till min första roman. Hittils har jag skrivit 23 A4-sidor, men det är ett extremt tungt arbete, och det känns konstant som att jag är mil ifrån målet, som i starten av ett maratonlopp. Jag är inte klar när jag är klar med utkastet, långt ifrån, och jag tvivlar nu på min idé och på min förmåga att framföra min berättelse. Jag kommer behöva göra allt jag kan för att peppa mig själv. En del av det är att uppdatera bloggen om mitt skrivande. På så vis sätter jag ord på hur det går och vad som händer i min hjärna, samt de problem som jag stöter på. 
 
Nu till exempel är problemet att jag är rädd att förstöra idén av berättelsen genom att skriva ett dåligt utkast som inte alls blir ett bra upplägg på historien. Därför får jag svårt att sätta mig ner och skriva, så då skriver jag istället ingenting, men jag behöver utkastet, för först med ett utkast kan jag ju slipa på det hur mycket jag vill, bara jag har en grund att stå på. Sedan skriver jag från kapitel ett, kapitel två, kapitel tre och så vidare. Jag tänkte försöka hoppa, men jag vet ju inte vart jag vill ha alla delar, och saker och ting kan ändras på vägen, så det blev så, men vissa saker som jag vet kommer hända kan jag känna mig väldigt peppad på att skriva, men så är jag inte där i skrivandet ännu. Jag blir rädd att glömma bra idéer. Visst kan man skriva upp det, men då måste mn skriva det så att man minns vart man har alla goda idéer.
 
Författarskapet var kämpigare än jag någonsin trott. Men det är stort, och det är spännande. Jag vet bara ungefär vart jag är på väg med min roman, men inte full ut. 
 
 
 
Kommentera inlägget här: