Storkboets bokhylla

Välkommen till min nya blogg!

Kategori: Allmänt

 

Detta är en bokblogg, där jag kommer ranta om allt som har med skönlitteratur och läsandet att göra. 

Tio frågor och svar:

1. Var någonstans läser du helst böcker? I min vilfåtölj.

2. Köper du eller lånar du dina böcker? Köper mest på second hand. En del böcker är dock lite knepiga att hitta på second hand, och de köper jag på nätbokhandeln. Lånar bara kurslitteratur.

3. Hur ofta och hur länge läser du? Varje dag, och beroende på om jag är i en period då jag läser mycket eler inte kan det skilja sig mellan en halvtimme och flera timmar. Vissa lediga dagar kan hela dagen, från det att jag går upp till det att jag lägger mig för att sova, gå åt att läsa. Det måste dock vara en fantastisk bok. 

4. Hur brukar du avsluta din läsning? T.ex. vid en speciell sida eller kapitel? När jag håller på att somna. Oftast en sida in i ett kapitel, för att jag inte ville sova när kapitlet tog slut så jag fortsatte, men orkade inte mer än en sida.

5. Favoritgenre på böcker? Kriminalare har varit favoriten sedan jag var ung. Nu börjar jag dock gilla ungdomsböcker inom fantasy och sci-fi, typ cirkeltiologin eller hungerspelentriologin. Även noveller och böcker som försöker gå in i relationers funktion tar mitt intresse.

6. Vilken bok läser du för tillfället? "En ö i havet" av Anika thor.

7. Favoritbok? "Svek" av Karin Alvtegen, "Egenmäktigt förfarande" av Lena Andresson, "Glaskupan" av Sylvia Plath är några. Favoritförfattare: Håkan Nesser. 

8. Favorit barndomsbok? Jag gillade inte barnböcker när jag var liten, och började läsa ordentligt när jag hade läst min första på som var riktad till vuxna: jag var 13 och läste "Svart fjäril" av Anna Jansson. Älskade den! Men som barn gillade jag Laura Trenter-böckerna, de slukade jag tills det inte fanns fler av henne.

9. En bok som inte uppfyllde dina förväntningar? "Kvinnan på tåget" av Paula Hawkins. Rätt platt för att vara en så hyllad kriminalare. 

10. En bok du gärna vill läsa? Ska läsa Elena Ferrantes "Min fantastiska väninna" i en bokcirkel, så har börjat men vill inte bli klar med den för snabbt. Den vill jag görna läsa. Sedan vill jag läsa "Svindlande höjder" av Emily Brontë, mest för att jag älskar Kate Bushs pop-tolkning av bokens karaktärer. 

/Jinnie Stork

 

 

Follow my blog with Bloglovin

 

 

Kommentera inlägget här: