Storkboets bokhylla

"I en skog av sumak" av Klas Östergren

Kategori: 2017, Recension, Vuxen

 

Denna roman lyssnade jag på som ljudbok.

Klas Östergren framför sin berättelse på ett välskrivet sätt. Romanen är ett utsnitt ur tiden, för mig blir det en tidsresa till något jag aldrig upplevde. Huvudkaraktären genomgår en tydlig förändring, från pojke till man, med hjälp av den oförutsägbara Dan, han vän, och Dans syster Helen. Det finns en dynamik i relationerna och i karaktärernas förhållande till varandra, och en deprimerande tomhet i att behöva växa upp och bli vuxen, då alla val man gör ger konsekvenser endast man själv svarar för, men andras val kan också påverka en.

Jag tror att detta hade varit en bättre läsupplevelse om jag läst boken och inte lyssnat på den. Många gånger tappade jag intresset, och jag visste inte varför man skulle bry sig om huvudaraktären, Kenneth, över huvud taget.

 

 
Kommentera inlägget här: