Storkboets bokhylla

"13 reasons why" av Jay Asher

Kategori: 2017, Recension, Ungdom

 
 
Hannah har tagit sitt liv, och Clay var egentligen inte mer än en klasskompis till henne men tar hennes självmord hårt. Nägra veckor senare får han en kartonglåda på posten, och i den lådan finns kassettinspelningar av Hannah som förklarar de tretton anledningarna som ledde till hennes död. 
 
Jag läste denna efter att ha sett serien, och är glad över att den inte var exakt likadan, utan att de nyttjar olikheterna i respektive medium. Konceptet är intressant, och boken tar upp viktiga saker kring självmord och mobbing. De små kränkningarna blir stora, och påverkar en person ipå djupet utan att du kan veta om det. Boken har fått kritik av folk som menar att det inte finns anledningar runt om dig, utan att det är deprissionen som kan göra att man tar livet av sig. Min egen erfarenhet av deprission är att det inte behöver finnas en till synes förklarande omständighet som lätt till insjuknandet, men det gör inte att alla har samma erfarenhet av det. Det finns, med säkerhet, de som blivit deprimerade av händelser omkring en, så som mobbing, till den grad att man valt att avsluta sitt liv. 
 
Jag tycker heller inte att boken fokuserar så mycket på vad som gör att en ung flicka som Hannah tar livet av sig, utan snarare tycker jag den fokuserar på beteenden som mobbing, trakasserier, kränkning och övergrepp som något man som grupp måste jobba emot, då det oftast handlar om den gruppkultur som hör dit. Den problematiserar också förhållandet vi har mellan unga och döden, och att vi lätt glömmer bort, eller väljer att glömma, att de också kan jagas av inre demoner.
 
Språket är enkelt, och det drar ner boken ganska mycket. Den lyckades få mig att gråta, vilket aldrig hänt när jag läst en roman förrut. Den är känslomässigt laddad, och det är svårt att lägga ifrån sig den. Tack vare det enkla språket är den också lättillgänglig. En sak jag saknade var lite mer om karaktären Skye, som avslutade hela romanen och därför, trots sin lilla plats i text, var en viktig del av berättelsen. På det hela taget var det en bra bok, klart värd att läsas. 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: