Storkboets bokhylla

"Aj, det gör ont" av Hans Peterson

Kategori: 2018, Barn, Recension

Boken handlar om Petra och Peter som spenderar en vecka på sommaren hos sin mormor och morfar som bor på en liten ö i havet. Under veckan råkar de båda barnen ut för diverse olyckor, som de måste hantera på bästa sätt.

Jag älskade denna bok när jag var liten. Jag minns att man kände sig stor när man fick lära sig ta ansvar över sig själv, genom att förstå hur man skulle hantera olyckor. Jag tror också att cykelolyckan satte spår i mig, och jag har aldrig som vuxen ifrågasatt hjälmbärande vid cykling, oavsett ålder. Boken förespråkar att barn ska få lära sig att göra farliga saker på rätt sätt. Till exempel avråds inte knivanvändning, så länge det är rätt slags kniv och man har fått lära sig hur man använder den.

Självaste berättelsen är inte så avancerad och heller inte så intressant. Det är en väldigt normativ familj och en normativ berättelse. Det gör ju förstås att fokus hamnar på olyckorna och hanteringen av olyckor. De som givit ut boken skriver också att de hoppas att man får både barn och vuxna att tillsammans träna på första hjälpen och riskbedöma sin omgivning - och det vet jag, som ju var barn när jag läste den, att jag gjorde. Jag minns att jag beordrade min lillasyster att spela medvetslös så jag kunde testa framstupa sidoläge på henne, och det satte sig för livet.

På det hela taget är det en bra-att-ha bok för alla som har med barn att göra, och väldigt rolig att läsa som barn.

 

 

 

 

 

Kommentera inlägget här: