Storkboets bokhylla

"Jane Eyre" av Charlotte Brontë

Kategori: 2018, Klassiker, Recension, Vuxen

 
 
Nu har jag kämpat mig igenom denna engelska version av Jane Eyre i ett halvår, och även om det låter som att den inte fångat mig har den varit så intensiv och massiv att jag inte kunnat läsa den i ett sträck om jag så hade velat. Man behöver pauser i denna, och det många. 
 
Jane Eyre är en stark och målmedveten ung kvinna, med tydlig och stark integritet. När hon anställs som governess under Mr Rotchester utvecklas en stark kärlek mellan dem, en kärlek som mer och mer visar sig vara omöjlig att leva efter. 
 
Detta en en extremt dramatisk roman, och ihop med den djupt romantiska aspekten och vissa mer eler mindre "magiska" tillfälligheter kan den lätt bli för mycket, och just därför tror jag att man vinner mycket på att läsa romanen i långsamt tempo, men många pauser mellan större delar. Men så intressant, och inte alls vad jag hade förväntat mig. Jag var rädd för att det skulle vara en kvinna undergiven den äldre mannen hon älskade, men istället handlade det om ett par som av yttre omständigheter inte kan förenas. Framför allt ser jag berättelsen som ett ifrågasättande av äktenskapets konstitution under denna tid. Hjältinnan genomgång inre diskussioner kring huruvida det är rätt eller fel att gifta sig av kärlek eller av bekvämlighet och yttre förmåner. Även problematiken med giftermålet som permanent in till döden lyfts och belyses. 
 
Men framför allt är Jane Eyre ett skönlitterärt mästerverk som fängslar, som låter läsaren kliva in i en värld, i ett liv, i omständigheter och lära känna Jane utan och innan. En bra bok helt enkelt. 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Vargnatts bokhylla säger:
    2018-04-30 | 19:59:20
    Bloggadress: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se

    Älskar Jane Eyre! En av mina favoritklassiker av de jag läst :)

    Svar: Förstår det, tror jag säkert kommer läsa om den i framtiden och se något het annat i berättelsen! Det är de bästa romanerna, tänker jag!
    Fröken Stork

Kommentera inlägget här: