Storkboets bokhylla

"Jorden går under!"

Kategori: 2018, Barn, Recension, Serie, Vuxen

 
Denna seriebok köpte jag för ca 5 år sedan. Den har således oläst hängt med i 4 stora flyttlass i Stockholm och Umeå, och jag har faktiskt skämts över att jag inte tagit mig an den en vacker sommardag. För den tar inte mer än en dag att plöja igenom. 

Nu är jag dock glad att jag lät tiden gå, för tidigare var jag endast väl bekantad med barnbilderböckerna "Vad hände sen?" och "Vem ska trösta knyttet?". Under de senaste fem åren har jag hunnit läsa tre av de längre mumin-böckerna, och har en annan slags nyfikenhet och intresse för mumintrollen, men framför allt Tove Janssons författarskap och karaktär. Utöver den lite lättsamma muminserieföljetongen finns i slutet några texter om henne, hennes författarskap och hur författarskapet utvecklades till det vi kanske nu identifierar som Janssonigt. 

Mycket fin serie som jag kommer ha anledning att återkomma till. 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: