Storkboets bokhylla

"Den lille havfrue" av H.C. Andersen

Kategori: 2018, Barn, Klassiker, Recension

Den här sagan är en del av kurslitteraturen i Barn och ungdomslitteraturens klassiker på Luleå tekniska universitet. 
 
 
 Jag läste denna på orginalspråket, danska, så det var stundom lite svårt att förstå, och tog sin lilla tid, men det var en oerhört vacker berättelse, med ett fantastisk språk. I början innehåller den mer klassiska berättartekniker för sagor, men i slutet är det mer och mer som en kortroman för barn. De laddade miljöbeskrivningarna, som ändå lämnar mycket öppet för läsaren att själv fylla på med, är fantasiäggande och händelserna, platserna, karaktärerna är fullmättade med färger. 
 
Trots att det är en saga, vilka jag nästan aldrig kan riktigt ta till mig mer än på ett "trevligt" sätt, så känner man med karaktärerna. Man kan relatera till den lilla sjöjungfruns längtan bort från havet och upp till land, man kan förstå den ödesmättade kärleken som inte är besvarad, hur man är snärjd i att inte kunna berätta, att tvingas uthärda sin kärlek utan att den någonsin får reda på hur mycket man håller av den. Jag lever mig in i de stackars systrarna som håller av sjöjungfrun så mycket att de offrar sitt vackra hår, och är beredda att låta en person dö för hennes skull. Och såklart det oerhört vackra i alla de offer som en lilla sjöjungfrun gör för prinsen hon älskar. 
 
Den gör mycket ont, och den är vacker, och den lämnar mig med stor inspiration. Het enkelt fantastisk.
 
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Vargnatts bokhylla säger:
    2018-02-21 | 21:41:48
    Bloggadress: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se

    Har nog aldrig läst den riktiga berättelsen, bara sett Disney-versionen. Vore intressant att läsa någon gång och se hur olika de är! :)

Kommentera inlägget här: