Storkboets bokhylla

"Mördarens apa" av Jakob Wegelius

Kategori: 2018, Barn, Recension

Denna bok är en del av kurslitteraturen i Barn och ungdomslitteraturens klassiker på Luleå tekniska universitet. 
 
 
I denna bok får man följa människoapan Sally Jones i hennes flykt i Lissabon, när hennes bästa vän och sjömanskompanjor blir anklagad för mord, och sedan hennes jakt på sanningen i Indien för att bevisa sin väns oskuld. Detta är en brilliant berättelse om vänskap, svek och om hur vi förändras i varandras närvaro och frånvaro. Den går in i vad som är det viktiga i livet och i våra relationer med varandra, utan att skriva läsaren på näsan. För att vara en bok som riktar sig till barn är den skrivet på ett avancerat sätt, där nästan alla viktiga detaljer finns mellan raderna, och läsaren tillåts vara med och skapa berättelsen tillsammans med författarens ord. Samtidigt som man följer Sallys kamp mot förtryck och för att skapa vettiga relationer till människorna runt omkring henne, som är de som styr hennes liv, så finns en tydligt tråd och dragningskraft i bokens mysterium. 
 
 

Dessutom har den vackra teckningar som stöttar upp ens visualisering av berättelsen. Jag ser fram emot att läsa föregående bok om Sally Jones. Detta var bland det bästa jag läst på mycket länge (och detta trots att jag ibland störde mig lite på språket; jag kunde se förbi det). Rekommenderas!
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: