Storkboets bokhylla

"Stranden om natten" av Elena Ferrante

Kategori: 2018, Barn, Recension

 
Jag blev otroligt sugen på att läsa denna när jag fick den som gåva av en vän. Har läst hennes första bok i neapelkvartetten, vilken var en extremt bra början på en svit. Framför allt var jag inponerad av hennes indragande sätt att beskriva barndom på i "Min fantastiska väninna". Tyvärr är jag inte imponerad av hennes barnbok "Stranden om natten". Den har ett intressant stråk av obehag, men i övrigt känns handlingen lite krystad, och påhittighet och fantasi som kännetecknar barns kultur är i denna bok platt och oreflekterad. Den var ok, och jag kana tänka mig att barn som gillar lite skräcktema på sin läsning skulle gilla denna väldigt mycket. Bilderna är vackra, men lite enkla och tråkiga. 

En helt ok barnbok, helt enkelt.
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: