Storkboets bokhylla

"Tjärdalen" av Sara Lidman

Kategori: 2018, Klassiker, Recension, Vuxen

Jag firar min nya vackra läsfåtölj jag fått i examenspresent av familjen med att läsa ut Sara Lidmans "Tjärdalen". 
 
 
Vi får följa byn Eckensträsk, när de prövas av ett olycksfall som drar in alla i byn i ifrågasättandet av andras gud. Framför allt får vi följa med Petrus, som måste balansera mellan godhet och ondska samtidigt som han är ekonomiskt pressad till den grad att han möjligen behöver ge upp sin gård. 

Boken är helt ok, men inget överväldigande. Språket är häftigt, då det följer dialekt, men det blir också väldigt svårt att läsa, och ibland förstår man inte vikten av en händelse. Jag gillar temat och sättet Lidman låter berättelsen eskalera, och den sista sidan är helt fantastik, jag har svårt att helt släppa den och att förstå dess symbolik. 
 
Den enda egentligt intressanta personen är Petrus. Det är däför syd att man hoppar mellan olika personers perspektiv i början, för det blir lite förvirrande vem som är den viktiga i berättelsen då. Jag tycker absolut denna är läsvärd, men den är också lite tråkig i början och svår att komma in i och förstå. Därför kan jag inte ge den mer än ett ok betyg.
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Veronica säger:
    2018-06-11 | 00:22:47
    Bloggadress: http://hce.blo.gg/

    Fin fåtölj! :D
    Jag började läsa Tjärdalen för något år sedan men kom aldrig mer än något kapitel.. sugen på att ge den en ny chans efter att ha läst din recension :)

    Svar: Gör det. Jag förstår att det är en bok man lägger ifrån sig, var själv nära att göra det flera gånger, men i efterhand känns det ändå värt att ha läst den. Jag fnular fortfarande på den i huvudet, nästan saknade en karaktär idag. Inte ofta jag känner så inför en bok!
    Fröken Stork

Kommentera inlägget här: