Storkboets bokhylla

"Kunskapens frukt" av Liv Strömquist

Kategori: 2018, Recension, Serie, Ungdom, Vuxen

 
 
 
Liv Strömquist är ett jävla geni! Kunskapens frukt har lärt mig mer om mitt eget underliv än tio år av att varit sexuellt aktiv gjort. Dessutom genomsyras hela boken av förtydliganden av vad patriarktatet är för något och hur det tar sig uttruck i vår historia och vår samtid. 
 
En av serierna i boken, Blood Mountain, var grunden till Strömquists Sommarprat från 2013. När jag för några år sedan lyssnade på hennes sommarprat om mens (i kombination med Annika Norlins fantastiska sommarprat om PMS) ville jag bara ha mer. Kunskapens frukt är det lilla mer som behövdes. Strömquist är både kunnig, rolig och smart, så humorn blir inte platt utan levande. Samtidigt odlar hon en nyttig feministisk skepsism till geniförklarade historiska män genom att helt enkelt avslöja deras kvinnoförakt. 
 
Kunskapens frukt är brilliant och kan inte få annat än högsta betyg! Jag kommer läsa denna seriebok fler gånger under mitt liv! 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: