Storkboets bokhylla

"Madicken" av Astrid Lindgren

Kategori: 2018, Barn, Recension

 
Här får vi följa systrarna Madicken och Lisabeth i deras liv på Junibacken, och i deras hyss. En sak jag aldrig tänkte på när jag var yngre och såg filmatiseringen av Madicken var klassperspektivet som lyfts. Dels vad gäller grannen Abbe, dels genom Linus-Ida och hennes fattiga grannbarn. Många utav de händelser som sker när madicken möter på dessa skillnader är fint beskrivet, och krocken finns mellan raderna. Detta är ett bra sätt att lyfta sådant för barn, men jag kan också sakna en tydligare konflikt, något som eskalerar genom berättelsens gång. Därför blir romanen rätt tunn och lite händelselös. 
 
En väldigt fin sak i boken är systrarnas relation. Jag känner igen den syskonkärleken från min egen relation med min syster, som i och för sig varit än mer turbulent, men väldigt varm. Deras förhllande till naturen och sin omvärld känns också lika oskyldigt som ett barns perspektiv ofta är. Här finns ocks tankeställare till vuxna om hur dramatiska påföljder ett litet sarkastiskt menat skämt kan ha på barn som inte förstår det sarkastiska i det. 
 
På det hela taget är det en vacker roman, men den saknar en ådra som gör berättelser intressanta. 
 
 
Kommentera inlägget här: