Storkboets bokhylla

Lärarstudent med sikte på drömjobb

Kategori: Allmänt

 
Snart är jag klar! Några ynka veckor, fester och texter är kvar, och sen ska jag ut och utöva det mest intressanta och dynamiska yrkena jag kan tänka mig - att lära barn läsa, skriva, räkna och annan baskunskap. 
 
För att fira att jag är igång med sökandet av lärarjobb tänker jag nu ge mig själv framtida boktips för klassläsning (om jag nu skulle bli svensklärare). 
 
En spännande bok för de yngre åldrarna om vänskap, familjen, och om värderingar och livsåskådningar. Hörde av en vän att den onda Vithuvud tenderar komma upp i de olika lekarna på skolan hon jobbar på, efter att ha läst den boken tillsammans...
 
Spännande äventyr där man följer den legendariska Sally Jones, en människostor apa, när hon kämpar för att frita sin vän och skeppskompanjon. 
 
Mumindalen är en helt annan värld, men som liknar något i ens sinne, som en dröm. De olika karaktärerna har sina egenheter, och man kan hitta mycket av sig själv i dessa olika figurer. 
 
En saga som följer alla stilistiska drag för sagor, men som blir så mycket mer. Fängslande även om karaktärerna är något distansierade från oss, så som de tenderar vara i sagor.  
 
Ronja är den starka flickan som på olika sätt försöker förstå det hat som finns mellan de olika rövarsläktena Mattis och Borka. Hon har en så stark vilja, att hon kan förändra hela rövarskogen för alltid. 
 
 
Kommentera inlägget här: